ایماژ، تصویر، تصور

شماره‌ی سوم «فصلنامه سراسری هنر، ادب و گردش تزرو» که به صورت نشریه‌ای «فرهنگی و هنری» است در تابستان امسال منتشر می‌شود. این نشریه همانند شمارگان پیش، به صورت تمام رنگی (چهار رنگ) با کیفیت چاپ و کاغذ در قطع خشتی (ابعاد ۲۳ * ۲۳) با ۲۱۶ صفحه با قیمت ۱۸۰۰۰ تومان به صورت سراسری منتشر و پس از انتشار در باجه‌های مطبوعاتی سراسر کشور و در کتابفروشی‌ها و مراکز معتبر فرهنگی توزیع می‌شود و دو هفته پس از انتشار در اپلیکیشن‌های «فیدیبو» و «لیمگ» نیز قابل خواندن و دیدن به صورت فایل الکترونیک است.

انتشار شماره‌ی سوم «فصلنامه‌ی سراسری هنر، ادب و گردش تزرو» با رویکرد «ایماژ، تصویر، تصور» در تابستان ۹۶
شماره‌ی سوم «فصلنامه سراسری هنر، ادب و گردش تزرو» که به صورت نشریه‌ای «فرهنگی و هنری» است در تابستان امسال منتشر می‌شود. این نشریه همانند شمارگان پیش، به صورت تمام رنگی (چهار رنگ) با کیفیت چاپ و کاغذ در قطع خشتی (ابعاد ۲۳ * ۲۳) با ۲۱۶ صفحه با قیمت ۱۸۰۰۰ تومان به صورت سراسری منتشر و پس از انتشار در باجه‌های مطبوعاتی سراسر کشور و در کتابفروشی‌ها و مراکز معتبر فرهنگی توزیع می‌شود و دو هفته پس از انتشار در اپلیکیشن‌های «فیدیبو» و «لیمگ» نیز قابل خواندن و دیدن به صورت فایل الکترونیک است. در این شماره مخاطب با بخش‌ها و مطالب خواندنی متنوعی در راستای کلیت رویکرد این شماره مواجه و تلاش شده بار محتوایی تصاویر نشریه نسبت به شماره‌های قبل افزایش یابد. مقالات نظری و تحلیلی، نشست تخصصی هنر، مصاحبه‌های اختصاصی، نقد‌ها و گزارش‌های هنری – ادبی، شعر، داستان کوتاه و سفرنامه و... در بخش‌های جداگانه ولی همراستای هنر، ادب و گردش شامل کلیت این شماره از نشریه خواهند بود. 

در شماره‌ی سوم «فصلنامه‌ی تزرو» رویکرد «ایماژ، تصویر، تصور» است. سه واژه پر کاربرد در مباحث هنری و ادبی که تلاش شده است با نگاهی جامع به ابهاماتی که در خصوص مفاهیم این سه واژه وجود دارد، مخاطب را با مصداق‌های آن آشنا نماید و چشم‌اندازهای جدیدی را در درک این نوع معقولات به رویش بگشاید. هنرمند/نویسنده در بدو امر به پدیده‌های اطرافش می‌نگرد و آن پدیده‌ها را در قالب «تصویر» تجربه می‌کند. تصویر انعکاسی تجرید شده از واقعیت بیرونی است که مفاهیم را در ذهن شکل می‌دهد. هنرمند و نویسنده مانند همه انسان‌ها دست به «تصور» کردن می‌زند، تصور کردنی که لزوما به خلق اثر نمی‌انجامد ولی بی‌شک در فرآیند شکل گیری اثر بسیار مهم است. او از سطح تصورات بدیهی می‌آغازد تا زمانی که به طرح آغازین برسد و این زمانی است که «ایماژ» شروع به شکل‌گیری می‌کند. هنگامیکه ادراکات و تصورات برای ایجاد تصویری ذهنی که در ‌‌نهایت به خلق اثر هنری می‌انجامد در حد اعلای خود قرار گرفته‌اند. 
از مطالبی که در این شماره در بخش «هنر» خوانده می‌شود علاوه بر مطالبی که به صورت تخصصی به تحلیل رویکرد این شماره از منظر هنر می‌پردازد، می‌توان اشاره‌ای داشت به: ترجمه‌ی مقاله‌ای از ازراپاند به نام «تصویرگرایی»، «سه راهحل برای یک مسئله: تحلیل ایماژ اسطوره‌ی ادیپ در سینما» که با بررسی سه فیلم مطرح تاریخ سینما کارکردهای این اسطوره بررسی می‌شود. «رومانتیک بودن یا نبودن، پرسش‌هایی از تئوری روانکاوانه‌ی هنر» مقاله‌ی دیگری است که از نگاه انتقادی نوع ادراک جهان تنها بر اساس هیجانات و تخیل هنرمند را مورد پرسش قرار داده و اینکه در مباحث روانکاوی اثر هنری را همچون سند اختلال روانی هنرمند می‌داند از منظر انتقادی بررسی می‌شود و این رویکرد را به بن بست رسیده قلمداد و بر نقش هنرمند در تحولات اجتماعی و سیاسی تاکید می‌ورزد. در مطلب «آیا تصویر می‌تواند پیمان شکنی کند؟» با خوانشی نو به ایده‌هایی درباره‌ی تابلوی خیانت تصویر رنه مارگریت پرداخته می‌شود. در مقاله‌ی «ملتفتم پس هستم!» که بخش اول آن در این شماره به بررسی تصویرسازی رابرت فلارد پرداخته است، از منظر فلاسفه‌ای چون مارتین هایدگر به رویکردهای خردورزان واقعیت ستیز پرداخته و به تحلیل نقش و اهمیت تخیل و برآیند (رازورزی، نماد‌پردازی و فراواقعیت) و تاثیر آن برای فراختر شدن حدود زبان می‌پردازد. در مطلب «ابعاد چندگانه بازی‌های ویدیویی» داستان و فضاسازی گیم پلی‌ها و نحوه تعامشان و همچنین عناصر بصری و آینده بازی‌های ویدئویی بررسی می‌شود. همچنین می‌توان در این بخش به مطالبی همچون «وسوسه طبیعت گرایی و سردرگمی «نقش خیال» و «ایماژ»»، «لاله زار، ویرانی یک تصویر» و «گذری بر تصویر‌گری و کتابت مانوی» و مصاحبه با «علیرضا گلدوزیان» اشاره کرد. 
عنوان نشست تخصصی هنر این شماره از نشریه: «جامعه معاصر و بیگانگی کارکرد ایماژ و تصویر» است که با حضور دو اندیشمند برجسته در حوزه تصویر و جامعه‌شناسی «دکتر مسعود کوثری» و «دکتر بهزاد دوران» برگزار شد. دبیر جلسه سرکار خانم «آذر تشکر بودند. در این نشست از منظر نشانه‌شناسی اجتماعی به جامعه‌شناسی هنر و تصویر در دوره معاصر پرداخته شد و با معرفی سه کارکرد ایده سازی، بیناشخصی و متنی تصویر از نگاه جامعه‌شناسی قدرت و روابط قدرت بررسی خواهد شد. 
از مطالبی که در این شماره در بخش «ادب» خوانده می‌شود علاوه بر مطالبی که به صورت تخصصی به تحلیل رویکرد این شماره از منظر ادبیات می‌پردازد، می‌توان اشاره‌ای داشت به: مصاحبه اختصاصی با دکتر «بهاالدین خرمشاهی» درخصوص «تجلی ایماژ در شعر و ادب پارسی» که در راستای آن مقاله‌ای با نام «هویت بخشی ایماژ به شعر» که در ادامه واکاوی ایماژ در شعر و ادب در مصاحبه به بررسی نمونه‌های برجسته ایماژ در شعر فارسی می‌پردازد. «جهان در عالم فارسی» مقاله دیگری است که با مقایسه شعر کلاسیک و نو به نمایندگی نیما یوشیج از منظر چگونگی هستی مردمان فارسی با اندیشیدن به مفهوم و معنای جهان سعی در نشان دادن ظرفیت‌های ادبی این دو دوره دارد. «سمفونی شعری –تصویری سهراب سپهری» مقاله‌ای است که به بررسی جهان تصویری شعر «صدای پای آب» سهراب سپهری می‌پردازد. قسمت سوم «عناصر موسیقایی شعر منثور در دهه ۸۰» و همچنین ترجمه بخش اول مقاله ایی از «دیر دره لشگری» با نام «معنا باختگی و آفرینش در آثار صادق هدایت» از دیگر مطالب بخش ادب است. 
از مطالبی که در این شماره در بخش «گردش» خوانده می‌شود علاوه بر مطالبی که به صورت تخصصی به تحلیل رویکرد این شماره از منظر گردش می‌پردازد، می‌توان اشاره ای داشت به: «پاریس، شهری برای پاریسی‌ها»، «تصویر‌گری و روایت جهانگردان اروپایی از مراسم آیینی نحرش‌تر در اصفهان صفوی» و «ایران قاجاری از نگاه دیگری: نگاهی انتقادی و‌شناختی به سفرنامه لرد کرزن انگلیسی» 
لازم به ذکر است جهت آشنایی بیشتر با محتوای مطالب شماره سوم فصلنامه سراسری هنر، ادب و گردش تزرو مخاطبین محترم می‌توانند به سایت رسمی این نشریه به آدرس www. tazarv. org مراجعه نمایند. 
محمود نیکبخت، هلن اولیایی نیا، سولماز نراقی، رسول کمالی، پوریا جهانشاد، سیامک دل زنده، سپیده نیکرو، مهدی شریعتی، فریاد ناصری، رامین علایی، برنا حدیقی، آلاله بابازاده، فرنام مرادی‌نژاد، داوود مردانی، کاوه کاووسی، شاهین محمدی زرغان، میثم یزدی، محسن صفوی، احسان گل احمر، سینا عشاقی، فرزانه فاضلی‌نژاد، الهه رضایی، شیوا شیخ‌زاده، لیلا حسین‌زاده صلواتی و... از جمله اعضا هیات تحریریه این شماره از نشریه به شمار می‌روند. 
به سنت شمارگان قبلی آثار هنرمندی انتخاب شد که از نظر محتوایی یکی از مجموعه آثارش به رویکرد این شماره نزدیک است. این هنرمند عکاس سر‌شناس کره جنوبی «می‌انگ هوو لی» (Myoung ho lee) است که یکی از عکس‌های آن برای روی جلد و سه تای دیگر در ابتدای هر بخش بررسی خواهد شد.

برچسب‌ها

مطالب مشابه